tisdag 11 mars 2014

Brev från Greta till Anna 1919




Brev från Greta i Hot Springs Virginia till syster Anna february 4 1919

Min käraste lilla Anna
Du kan inte ana hur glad jag blev för ditt rara brev. Ja, jag har nu två ungar. Margaret är den allra sötaste lilla tös, lik mig med stora blå ögon och så snäll och rar. Vi trivas alldeles utmärkt här. Bor i en villa på 5 rum , ett stort "livingroom". All mat serveras från hptellet så jag har ingenting att göra- Vi ha en jungfru och en barnpiga som bor i ett annat hus och äta på hotellet.
Så vi har det bekvämt med 2 badrum och allting flott som ögat. 
Kerstin bor här hos oss och kommer att stanna. Chris är mycket förtjust i henne och kivas hela tiden med henne till Bobs stora förtjusning. Du kan inte tro vad jag är förtjust i min lille man. Han är så rar och trevlig. 
Jag vet att du och Helge är lyckliga, jag hade alltid en "soft spot" i mitt hjärta för honom. Hvad det ska bli roligt få se er alla igen och dina 2 söta små barn. Bobby ochj ag ha båda just tillfrisknat från Spanska ...(?) som grasserar värre i hela USA. Kerstin har arbetat som en slav och doktorerna här kunna ej berömma henne nog . Hon är en utmärktsjuksköterska. Hon var med mig när Margeret kom och skötte mig utmärkt. Vi rida rätt mycket. Du skulle se Kitta, hon galopperar mest hela tiden medan jag rider med ridmästaren som alltid är med oss. Man ser ej Kerstin på hela tiden, hon skjuter iväg som en pil. Ja, Kitta är verkligen söt, alla tycka om henne. 
Ja, min kära syster , hälsa nu Helge och barnen så mycket och må så gott. När kommer den 3dje ungen?
Chris ber hälsa så och Kerstin och Bob
Din egen syster Greta

Inga kommentarer: